Här ger vi svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få om hur det går till att sälja ljus och kaffe för laget eller klassen.
Finns det någonting annat som du undrar över, tveka inte att höra av dig till oss!
Vanliga frågor & svar
Uppstart
Börja gärna med att beställa ett gratis infopaket - helt utan förbindelser. Paketet innehåller all information ni behöver om hur det fungerar att sälja samt prov på våra fina ljus. Beställ gratis infopaket
När ni bestämt er för att sälja ljus startar ni försäljningen genom att registrera gruppen här under Starta försäljning Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Gruppen får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg (Mina sidor) där ni administrerar försäljningen. Beställ hem säljkataloger i samband med registrering om ni även önskar sälja med kataloger. Vill ni sälja ljus eller kaffe direkt utan kataloger och webbshop - hoppa bara över att beställa säljkatalogerna i samband med registrering.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång med Mina sidor.
Nej, ni betalar bara för produkterna ni har sålt och efter att ni har fått betalt av era köpare. Fakturan har betalningsvillkor 60 dagar.
Ni får alltid behålla 50 % i förtjänst på allt ni säljer.
Använd gärna vår vinstkalkylator för att se hur mycket just er grupp kan tjäna
Förtjänsten per såld produkt:
Herrgårdsljus vit, grå, röd: 60 kr per såld förpackning (inköpspris 60 kr)
Kronljus: 60 kr per såld förpackning (inköpspris 60 kr)
Doftljus: 60 kr per sålt ljus (inköpspris 60 kr)
Kaffe: 60 kr per sålt kaffepaket (inköpspris 60 kr)
Produkterna som ni beställer kommer sen på en faktura som är på beställda produkter x inköpspris. Mellanskillnaden (50%) är er förtjänst och den behåller ni direkt.
Du som representerar en klass, ett idrottslag eller en förening kan beställa ett gratis infopaket från oss, helt utan förbindelse. Paketet innehåller prov på våra ljus (ej prov på kaffe) samt information och allt ni behöver veta om hur det fungerar att sälja ljus och kaffe genom Kirrat och Klart. Beställ ett gratis infopaket här
Kontaktpersonen (=gruppadministratör) blir ansvarig för gruppen som ska sälja våra produkter och kommer vara den som har all kontakt med Kirrat och Klart och har hand om gruppens beställningar, leveranser och faktura.
Kontaktpersonen registrerar gruppen (=starta försäljning) och ser sen till att alla säljare bjuds in och får tillgång till sin webbshop, samt är den som slutför gruppens slutbeställning när ni är klara.
Kontaktpersonen behöver vara minst 18 år, inte vara belastad med betalningsanmärkningar och acceptera att en kreditkontroll tas. Observera att kreditkontrollen inte registreras hos UC eller annat företag och påverkar inte kontaktpersonen privat, såsom vid ansökan om lån etc.
Ni bestämmer själva hur länge just er försäljning ska pågå. Vi rekommenderar en säljperiod på ca 3-4 veckor. Ni kan själva ställa in, justera och hantera er säljperiod under Mina sidor.
Vi genomför inga privata försäljningar, endast för skolklasser, idrottslag och föreningar.
Försäljning
När ni bestämt er för att sälja med Kirrat och Klart startar ni försäljningen genom att registrera gruppen under Starta försäljning. Det är enkelt och helt kostnadsfritt. Ni får direkt tillgång till en egen webbshop inklusive ett smidigt digitalt verktyg (Mina sidor) där ni administrerar försäljningen. Om ni vill beställer ni också hem säljkataloger till gruppen.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur ni kommer i gång.
Ni kan sälja ljus och kaffe genom att beställa hem de i förväg och sälja direkt vid dörren = direktbeställning, och/eller sälja med webbshopen och säljkatalogerna och sen lägga en beställning på just de antal som ni har sålt = slutbeställning. Alla beställningar görs under Mina sidor.
Det enklaste och snabbaste sättet för att nå ut till många är att dela den egna webbshopen via sociala medier som facebook och instagram, eller att dela en länk via messenger, mejl och sms. Köpare lägger sin beställning enkelt direkt via webbshopen.
Många kompletterar försäljningen via webbshopen med att sälja till grannar, vänner och kollegor till föräldrarna genom att visa upp ljusen med hjälp av säljkatalogen.
De som föredrar en snabbare säljprocess kan i stället beställa hem ljusen och/eller kaffet i förväg genom att lägga en direktbeställning på det antal ljus man tror sig kunna sälja. Försäljning och avslut sker alltså vid ett och samma tillfälle. Får ni osålda produkter över returnerar ni dessa kostnadsfritt.
Presentera dig och berätta vilken klass, förening eller vilket lag du kommer ifrån. Berätta också vad ni jobbar ihop pengar till, till exempel en klassresa, en cup eller ett träningsläger. Berätta att de som köper ljus eller kaffe genom er är med och ser till att alla i laget eller klassen kan följa med på den gemensamma upplevelsen. Man stödjer alltså en god sak om man köper ljus eller kaffe av er!
Om ni är ute och säljer/knackar dörr med produkterna i handen - Visa produkterna om ni har med er de, och visa säljkatalogen och berätta om produkterna. Vem kan säga nej till en trevlig förpackning med högkvalitativa ljus eller svenskt delikatesskaffe? Alla hushåll dricker kaffe och till advent brukar de flesta hushåll behöva ljus till adventsljusstaken. Ljusen och kaffet är också en utmärkt present som passar alla och för alla tillfällen och högtider under året:
Har ni beställningar upptagna i säljkataloger får säljarna först lägga in dessa manuellt på Mina sidor, alternativt kan kontaktpersonen göra det.
Alla beställningar ni registrerat själva manuellt under Mina sidor, samt de beställningar som lagts in via er webbshop sammanställs sen automatiskt under Mina sidor och kontaktpersonen skickar sen in gruppens totala beställning (= slutbeställning) till oss på Kirrat och Klart.
Inloggningslänk till Mina sidor får man som kontaktperson på mejl vid registreringen av gruppen och säljarna bjuds därefter in av kontaktpersonen och får då en anslutningslänk till Mina sidor där de också får tillgång till den egna webbshopen.
Leverans
Frakten på er gemensamma gruppbeställning är alltid gratis. Frakten för säljkataloger är självklart också gratis.
En efterbeställning per försäljning skickas fraktfritt (oavsett beställt antal). Fler efterbeställningar (nr 2 eller fler) skickas fraktfritt om antalet är minst 20 förpackningar. Vid efterbeställningar med färre än 20 förpackningar tillkommer en fraktkostnad om 150 kr.
Er beställning skickas oftast från oss senast dagen efter (vardagar) ni lagt er beställning. Leveranstiden är normalt sett ca 4–8 arbetsdagar beroende på hur ofta fraktbolaget Bring eller DHL levererar på just ditt postnummer. Leveranstiden kan också variera under säsong beroende på belastningen hos Bring och DHL.
Aktuellt! Angående leveranstider till 1:a advent och jul - ta höjd för att de de stora e-handelshelgerna som "Blackfriday" och julhandeln kan skapa längre leveranstider hos alla fraktbolag, inklusive Bring och DHL som vi använder oss av. Vi skickar alltid er order senast dagen efter inskickad beställning (vardagar), men var oavsett ute i extra god tid när det närmar sig denna period på året då fraktbolagen har som mest att göra.
Hur ofta Bring och DHL kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna. För att ta reda på innan hur ofta och när de kör ut till just ditt postnummer, kontakta de direkt (du ser i din leveransbekräftelse vilket fraktbolag din order levereras med):
Bring (till privatadresser kvällar och helg): 08-120 245 24 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande.
DHL (till skola eller företagsadresser dagtid vardagar): 0771-345 345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för att chatta eller skicka meddelande.
Leveranstiden för säljkatalogerna är ca 2-4 dagar. Observera att katalogerna skickas till er separat med post, och ljusen/kaffet skickas med Bring eller DHL.
Säljkataloger
Säljkatalogerna levereras direkt till din brevlåda, vid större mängd och skrymmande brev kan leveransen komma att gå till ditt närmaste ombud.
Ljus och kaffe
Mindre paket (max 20 kg) hämtas ut hos närmaste Bring-ombud. Bring aviserar med sms när ditt paket finns att hämta.
Större försändelser levereras direkt till adressen du angett som leveransadress.
Leverans till privatadress: Du kommer få en sms-avisering av Bring där de ber dig välja en dag och ett tidsintervall för leveransen. Vilket postnummer du bor på avgör vilka tidsintervaller som finns att välja emellan (beroende på vart du bor kan alternativen vara både vardagar, kvällar eller helg). Hur ofta Bring kör ut varierar beroende på vart i landet du bor, allt från 1 gång/vecka på små orter upp till 7 dagar i veckan i storstäderna.
På leveransdagen kan du sen följa din leverans i realtid i Brings gränssnitt online (du får ett sms med en länk) och du kan också ange eventuell portkod eller annan information till chauffören. Någon måste vara hemma för att ta emot leveransen.
För att ta reda på innan hur ofta och när Bring kör ut till just ditt postnummer eller om du har andra frågor om din leverans, kontakta Bring på 08-12024524 eller gå in på https://www.bring.se/privat/kundservice för att chatta eller skicka meddelande. Ha ditt kollinummer eller sändningsnummer redo.
Du kan också hämta försändelsen på din närmaste Bring-terminal om du skulle föredra det.
Leverans till skola eller företag: Leveranser till skolor eller företagsadresser sker med DHL dagtid vardagar. Du kan följa din leverans via länken i din leveransbekräftelse som kommer på mejl. Om du har frågor kring din leverans med DHL ring 0771-345345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för kontakt eller spårning. Ha ditt kollinummer eller sändningsnummer redo.
Gör en slutbeställning som vanligt på Mina sidor men skriv i kommentarsfältet till oss (innan ni klickar på "skicka beställning") att ni har produkter från en direktbeställning som skall dras av i leveransen på er slutbeställning. Ange antal produkter av varje sort som ska dras av (t.ex. "4 st vita kronljus"). Då justerar vi antalet i er order manuellt innan den går iväg för plock. Detta påverkar inte er redovisning på Mina sidor utan antalet justeras bara i själva leveransen.
Vi vill hellre erbjuda er så hög förtjänst som möjligt (hos oss behåller ni alltid 50 % i vinst) istället för att lägga på extratjänster som att packa per säljare eller medskick av bärkassar vilket skulle dra ner er säljmarginal. För att underlätta för kontaktpersonen när produkterna ska fördelas ut till säljarna, kan det istället vara en god idé att bestämma en kväll när alla säljare kommer och själva plockar ihop de antal ljus och kaffe man skall ha.
När er beställning skickas vårt lager får ni ett mejl med kollinummer och en länk för spårning av leveransen. Ni kan då följa leveransen hela vägen.
Bring (leverans till privatadresser kväll/helg): Vid frågor kontakta Bring, ring 08-12024524 eller gå till https://www.bring.se/privat/kundservice/kontakta-oss för att chatta med kundtjänst.
DHL (leverans till skolor och företagsadresser dagtid vardagar): Vid frågor kontakta DHL, ring 0771-345 345 eller gå in på https://www.dhl.com/se-sv/home/kundtjanst.html för att chatta med kundtjänst.
Kontrollera din leverans när du tar emot den. Om du upptäcker att emballaget eller att innehållet är skadat redan vid mottagandet, ta bilder på försändelsen så att vi kan ta detta vidare med transportören. Har några av produkter blivit skadade i transporten kontaktar du oss på info@kirratochklart.se så hjälper vi dig direkt.
Var försiktig när du sprättar upp innerkartongerna till ljusen och kaffet, använd inte kniv för att inte riskera att skada innehållet.
Betalning och faktura
Fakturan skickas ut med e-post till gruppens kontaktperson efter att ni fått leveransen av produkterna ni beställt (vanligen inom 1-2 veckor).
Vinsten är enkel att räkna ut, då den alltid är 50% av summan som ni sålt för. Har ni t.ex. sålt för totalt 20.000 kr blir er vinst 10.000 kr. Säljer ni genom att ta upp beställningar med webbshop eller kataloger kan ni hela tiden följa er försäljning och se hur mycket ni hittills tjänat in i vinst under Mina sidor.
När ni är helt klara och alla har betalat in sin del av försäljning till kontaktpersonen betalar kontaktpersonen fakturan inom 60 dagar. Fakturan är på 50% av orderbeloppet och resterande 50% dvs hälften behåller ni, detta blir er vinst och den får ni alltså behålla direkt!
Returer
OBS! Det är ingen returrätt på kaffe då det är en färskvara
På Mina sidor registrerar gruppens administratör returen under menyrubriken "Gör en retur". Följ sen vidare instruktioner som skickas ut med mejl.
- Mindre returer under 70 kg – lämnas in till Bring servicepoint (max 20 kg/kolli, totalt max 70 kg)
Stora returer över 70 kg – hämtas av DHL
Mina sidor – För dig som kontaktperson
Kontaktpersonen (=gruppadministratören) registrerar gruppen som ska sälja på kirratochklart.se under Starta försäljning Kontaktpersonen anger gruppens uppgifter samt sina kontaktuppgifter.
Vi skapar direkt upp gruppens egna Mina sidor som är ert digitala verktyg som gör er administration smidig och enkel. Ett e-mail med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter skickas ut till kontaktpersonen. Nu kan kontaktpersonen skicka ut gruppens registreringslänk till alla säljare som då får tillgång en personlig webbshop.
Säljarna klickar sen på registreringslänken de fått och registrerar sig med namn, e-postadress och mobilnummer. Nu får de direkt tillgång till Mina sidor och den egna webbshopen. Ett mejl med bekräftelse, information och inloggningsuppgifter mejlas också direkt ut till säljaren så den enkelt kan logga in igen närsomhelst.
Administratören kan också lägga till säljare manuellt på Mina sidor. OBS! Använd inte samma e-postadress på någon säljare som den du använt till dig själv som admin!
Mina sidor – För dig som säljare
Vanliga frågor om ljusen
Kronljusen innehåll: 100% stearin, miljömärkt med Svanen och certifierat enligt RAL.
Herrgårdsljusen innehåll: RAL-certifierat paraffin med högsta renhet. Ljusen innehåller ej råvaror från animalier (slaktavfall) vilket stearin gör. De uppfyller därför den stora efterfrågan på helt veganska produkter.
Doftljusen innehåll: Dofterna Cotton och Sandalwood & Patchpouli är baserad på rapsvax. Övriga dofter är baserade på palmvax.
Palmvaxet som används är RFSO-certifierat vilket innebär att det är ansvarsfullt producerat utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager.
Alla våra ljus är certifierade med de högsta europeiska RAL-kriterierna. (Institute for quality assurance and certificates). Under respektive produktsida kan du läsa mer om ljusen. Herrgårdsljus> Kronljus> Doftljus>
Herrgårdsljus
Längd: ca 35 cm
Diameter: ca 2,4 cm i botten (då de är handstöpta kan det variera något)
Kronljus:
Längd: 20 cm
Diameter: 2,4 cm
Doftljus:
Höjd: ca 8 cm
Diameter: 7,4 cm
Vår leverantör besitter stor kunskap och lång erfarenhet inom ljustillverkning, så våra herrgårdsljus är handstöpta av högkvalitativa råvaror på traditionellt vis vilket innebär att ljusen doppas istället för att formpressas. Ljusen doppas upprepade gånger tills de når perfekt tjocklek. Denna metod kallas handstöpning.
Rätt veke är nyckeln till väl brinnande ljus. Veken som används till våra ljus är av bomull och flätad och anpassad till respektive produkt. Ljusen brinner med en klar och fin låga utan att sota eller ryka.
Ja, våra dofter är allergitestade enligt CLP (Classification, Labelling and Packaging). Läs mer om CLP, dofter och allergier här.
Tips för att dina ljus ska brinna jämnt, fint och säkert hittar du på denna sida med information om säkerhet och hantering >
Vi använder oss av två olika ljusleverantörer.
Våra hållbara doftljus av raps (Cotton och Sandalwood and Patchouli) kommer från Liljeholmens Group och tillverkas i Portugal där leverantören har fyrtiosju års expertis av doftljustillverkning. För tillverkning av doftljus av högsta kvalitet krävs erfaren personal med stor yrkesskicklighet samt noggrant utvalda råvaror. Liljeholmens Group har som målsättning att bidra till en bättre miljö genom att endast erbjuda hållbara ljus och genom att upplysa konsumenter om vilka ljus som är bäst för vår planet. Liljeholmens Group är redan idag den största tillverkaren av hållbara stearinljus och i gruppen ingår även småländska Liljeholmens Stearinfabrik, som grundades 1839 och nu är ett av Sveriges äldsta och fortfarande verksamma företag.
Vår andra leverantör (övriga ljus) är lokaliserad i Baltikum och är en de största ljustillverkarna i Europa, vilka har nästan ett sekel lång erfarenhet av ljustillverkning. De är ett hållbart företag som använder miljövänlig teknik, verifierade, säkra och naturliga råvaror vilka samtliga uppfyller kraven i EU-förordningen 1907/2006, vilket garanterar att inga giftiga ämnen släpps ut i miljön. Alla ljus som tillverkas är certifierade enligt de högsta europeiska kriterierna som RAL Gütezeichen ställer. Det garanterar också att man använder produktionsmetoder i enlighet med miljövänliga villkor och standarder. År 2016 tilldelades de Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards.
De vita herrgårdsljusen är vår storsäljare nummer 1! Utöver det är fördelningen ganska jämn men varierar lite över årstiderna.
Fördelning ljus vid ”Sälj direkt”
15% röda herrgårdsljus
15% gröna herrgårdsljus
30% Doftljus Winter sparkle och doftljus Cotton
Vanliga frågor om kaffet
Kaffet säljs i två varianter - bryggkaffe mellanrost och bryggkaffe mörkrost. Båda sorterna är certifierade med Rainforest Alliance.
Hemligheten bakom den nyansrika smaken ligger i de berömda kenyanska och colombianska kaffebönorna. Ett kraftfullt och fylligt kaffe med frisk syrlighet och intensiva toner av svarta vinbär. Vårt mörkrostade kaffe är ett kaffe med mycket smaker och kraftig arom som vi gärna rostar lite hårdare.
Vårt kaffe säljs företrädesvis med säljkataloger eller genom er egen webbshop.
Då kaffet inte omfattas av returrätten rekommenderas att ni tar upp beställningar i förväg (webbshop eller säljkataloger) istället för att sälja med "direktförsäljning".
Miljö och hållbarhet
Vi på kirratochklart.se värnar stort om miljön. Vår ljusproducent arbetar efter stor miljömedvetenhet i sin fabrik och reducerar allt sitt avfall, och uppfyller högsta standard enligt ett fullständigt implementerat återvinningsprogram. Allt skräp sorteras och skickas för återvinning och man nyttjar miljövänlig energi från vattenkraftverk. Leveranserna till oss från fabriken sker med båt som är det mest miljövänliga transportsättet.
Vår leverantör tilldelades Sustainable Growth Award från Swedish Business Awards år 2016 med motiveringen att "de exemplifierar ett företag med en balanserad och hållbar utveckling: genom en lönsam omsättningsökning, för att de på ett väsentligt sätt bidrar till regionens utveckling, och för genomförande av initiativ som bidrar till att minska klimatpåverkan i Östersjöregionen".
Vi använder förpackningar av papp och glasbehållarna till våra doftljus går att återvinna eller att återanvända. Om vi mottar skadade ljusförpackningar i retur så kastar vi inte ljusen, utan packar om dem i nya förpackningar. Våra leveranser sker med miljöcertifierade distributörer, företag som tar miljöfrågorna på största allvar. Våra säljkataloger och andra trycksaker är tryckta på Svanenmärkt papper och produceras hos tryckerier som arbetar efter miljömedvetna produktionsprocesser och där de klimatkompenserar våra tryckuppdrag. Vi följer tillämpad miljölagstiftning och föreskrifter liksom övriga miljökrav som företaget berörs av.
Alla våra ljus är certifierade enligt de högsta europeiska kriterierna som RAL Gütezeichen ställer. Detta betyder att våra råvaror är certifierade, att ljusen är testade så att de ska brinna rent utan att rinna och att råvarorna inte ska ha någon negativ påverkan på människors hälsa. Det garanterar också att man använder produktionsmetoder i enlighet med miljövänliga villkor och standarder. RAL Gütezeichen utför årligen kontroller hos vår tillverkare.
Våra doftljus är även RSPO-certifierade. Organisationen RSPO arbetar med certifiering av palmolja. Palmolja som är RSPO-certifierad är ansvarsfullt producerad och framtagen utan att regnskogen behöver stå tillbaka för nya palmoljeplantager. Bakom denna hållbarhetscertifiering står bland andra WWF.
Läs gärna mer här >
Jag har en annan fråga
Ring oss gärna på 020-10 00 32 eller mejla info@kirratochklart.se så hjälper vi dig! Du kan också chatta med oss direkt här på sajten under våra öppettider måndag till fredag kl. 9-16.